Oppgave – Uheldige sos. med. kampanjer

De fleste av oss husker vel sikkert Freia kampanjen ‘#detnære’, rett etter nyttår 2015, som ikke gikk helt etter planen for Freia. Greia var at de ville lage en koselig Facebook-kampanje hvor folk skulle dele bilder og anekdoter på gult Freia-sjokoladepapir som omhandlet deres ‘nære’ øyeblikk…

De ønsket seg hyggelige anekdoter av typen:

freia

Det som istedenfor skjedde var at noen kritikere begynte å legge inn “forslag” i kampanjen som kritiserte Freia for å benytte palmeolje i produksjonen. Dette tok etter hvert helt av og kampanjen ble “kuppet” av palmeoljekritikere. 

freia2 freia3

Freia måtte legge inn filtre på som skulle hindre ord som nettopp “palmeolje” å inngå i anekdotene og ordfiltrene vokste deretter betraktelig etterhvert som folk kom med kreative innslag og oversvømte kampanjen med sitater som ovenstående.

Freia, i samarbeid med deres reklamebyrå SMFB, hadde startet kampanjen i januar 2015, dette var i en tid da mediene fokuserte på bruk av palmeolje i matvareproduksjon og sjokolade og Freia var blitt kritisert for å benytte palmeolje i påskeegg. I mars 2015 smalt det på Freias Facebook-side.

Freia kunne kanskje klart å redde seg inn om de hadde håndtert denne saken annerledes. Problemet var at de svarte med arroganse og undervurderte brukerne, ved bl.a. å prøve å hindre kritiske forslag. Istedenfor å la saken vokse ut av proporsjoner, burde de heller lagt seg flate og ført en åpen dialog med brukerne.

Denne saken må sies å være viktig lærdom for enhver bedrift som jobber aktivt med sosiale medier. Det er viktig å ha en kriseplan i bakhånd dersom ting skulle begynne å gå galt. Det var nettopp dette som kan synes mangle hos Freia og SMFB i denne saken.

Leave a comment